Skip to content

رتبه بندی دانشگاه های تركيه در سطح جهانی

در رتبه بندي دانشگاه هاي تركيه 10دانشگاه در رتبه هاي بالاي QS قراردارند و طبق آخرين رتبه بندي در سال 2019 ،به طوركلي 45 دانشگاه در تركيه در اين رتبه بندي قرار داشتند. از معروفترين و بهترين دانشگاههاي تركيه ميتوان به دانشگاه فني خاورميانه، دانشگاه آنكارا، كوچ، سابانجي، دانشگاه فني استانبول، دانشگاه استانبول، بغاز و…اشاره كرد.

اين رتبه بندي ها اغلب بر اساس عملكرد آموزشي و همچنين پژوهشي و همچنين رتبه بندي دانشگاهها از سوي اعضاي جامعه دانشگاهي در منطقه و جهان، تعيين ميشود.

علاوه بر اين مسائلي ازجمله كيفيت اساتيد با توجه به رتبه علمي،بورس هاي دانشگاهي، تعداد دانشجويان، امكانات تحصيلي، پژوهشي، آزمايشگاهي وتعداد نشريات و مقالات چاپشده در مجلات علمي دنيا، در اين رتبه بندي مؤثراست.

رتبه بندی دانشگاه های تركيه بر اساس QS

دانشگاه كوچ رتبه 448

دانشگاه بيلكنت رتبه 456

دانشگاه سابانجي رتبه 501

دانشگاه فني خاورميانه رتبه 551

دانشگاه بغاز ايچي رتبه 571

دانشگاه فني استانبول رتبه 651

دانشگاه حاجي تپه رتبه 801

دانشگاه قاضي رتبه 801

دانشگاه استانبول رتبه 801

دانشگاه آنكارا 801

ليست رتبه بندی دانشگاه های تركيه بر اساسTimes Higher Education Ranking در سال 2019

دانشگاه سابانجي رتبه 351

دانشگاه كوچ رتبه 401

دانشگاه بيلكنت رتبه501

دانشگاه بغاز ايچي رته 501

دانشگاه حاجي تپه رتبه 501

دانشگاه فني خاورميانه ميانه رتبه 601

دانشگاه فني استانبول رتبه 601

دانشگاه آتليم رتبه 801

دانشگاه ارجي يس رتبه 801

دانشكده فني دانشگاه قبضه رتبه 801

دانشگاه استانبول رتبه 801

دانشگاه آناتولي رتبه 801

دانشگاه آكدنيز رتبه 1001

دانشگاه آنكارا رتبه 1001

دانشگاه قاضي رتبه1001

رتبه بندی دانشگاه های تركيه از سویURAP

URAP يك سيستم رتبه بندي معتبر و شناخته شده در گزارش هاي اتحاديه اروپاست. اين ليست مداوم به روز ميشود و رتبه بندي متفاوتي را ارائه ميدهد. اين رتبه بندي از 8 معيار جهت ارائه ليست برترين دانشگاه ها استفاده ميكند. بر اساسURAP بهترين دانشگاه هاي تركيه به شرح زير هستند:

  1. دانشگاه استانبول

2. دانشگاه حاجت تپه

3. دانشگاه اورتادوغو

4. دانشگاه آنكارا

5. دانشگاه قاضي

6. دانشگاه بيلكنت

7. دانشگاه فني استانبول

8. دانشگاه بغاز ايچي

دانشگاه بيلکنت

اين دانشگاه در سال 1984در آنكارا تأسيس شد. بيلكنت يكي از دانشگاه هاي خصوصي تركيه است و همانطور كه در رده بندي هاي بالا ديده ايد در اغلب رتبه بندي هاي ارائه شده در ليست هاي مختلف جايگاه خوبي را از آن خودكرده است. اين دانشگاه با رتبه 421يكي از بهترين دانشگاه هاي تركيه دررتبه بندي جهاني است.

مساحت اين دانشگاه 2000هكتار است و 7دانشكده دارد. علاوه بر اينهااين دانشگاه يك مدرسه فني و حرف های و يك مركز آموزش موسيقي نيز دارد.

زبان تحصيل در بيشتر رشته هاي اين دانشگاه انگليسي است

دانشگاه كوچ استانبول

اين دانشگاه يكي از دانشگاه هاي خصوصي تركيه است و در رتبه 431جهاني قرار دارد. البته رشته هاي مهندسي و علوم اجتماعي نيز در اين دانشگاه تدريس ميشوند ولي شهرت دانشكده پزشكي را ندارند. درست مانند بيلكنت تحصيل دراين دانشگاه به زبان انگليسي است.

سابانجی

دانشگاه سابانجي در سال 1994در حومه استانبول تأسيس شد. اين دانشگاه يكي از جوان ترين دانشگاه هاي تركيه است و سه دانشكده علوم طبيعي، علوم اجتماعي و علوم مهندسي از دانشكده هاي اين دانشگاه اند.

علاوه بر اين در اين دانشگاه يك مدرسه زبان انگليسي تحت نظارت دانشگاه فعاليت ميكند.

دانشگاه فنی خاورميانه

اين دانشگاه در رتبه 471جهان قرار دارد و يكي از بهترين دانشگاه هاي تركيه و البته جهان است. زبان تحصيل در اين دانشگاه انگليسي است. شما می توانيد برای تحصيل در مقاطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری براي اين دانشگاه اقدام كنيد. اين دانشگاه در رشته های علوم پايه و مهندسی يكی ازبهترين دانشگاه های تركيه است. در اين دانشگاه 45رشته در كارشناسی تدريس ميشود. براي ورود به اين دانشگاه دارا بودن مدرک آيلتس يا تافل الزامی است.

دانشگاه بغازيچی

اين دانشگاه در تنگه بسفر و بخش اروپايي تركيه قرار دارد و تأسيس آن به سال 1836بازميگردد. اين دانشگاه يكي از ده دانشگاه برتر تركيه است. دراين دانشگاه 5دانشكده ادبيات، علوم پايه، اقتصاد پايه، فني و مهندسي وجود دارد. رشته های علوم اجتماعی، مهندسی و هنر در اين دانشگاه بيشترين طرفداررا دارد.

دانشگاه فنی استانبول

اين دانشگاه يكی از دانشگاه های بين المللی و دولتی استانبول است كه درسال 2009موفق به كسب رتبه 108در سطح جهانی شد. دانشجويان از تمامي كشورهاو رشته ها ميتوانند برای تحصيل در اين دانشگاه درخواست بدهند.

مقالات دیگر

هنوز نظری ندارید ، صدای خود را به زیر اضافه کنید!


نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *